WARSZTATY UMIEJĘTNOŚCI WYCHOWAWCZYCH
DLA RODZICÓW
według ogólnopolskiego programu edukacyjno-wychowawczego
„SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW”
Program edukacyjno-wychowawczy skierowany jest do osób dorosłych wychowujących dzieci .
W warstwie filozoficznej odwołuje się do koncepcji wychowania personalistycznego (dialogu osób), wychowania bez porażek Thomasa Gordona i książki Adele Faber i Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”.
Celem programu jest uświadomienie rodzicom, że skuteczność wychowania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującego; ukazanie prawdy, że wychowanie powinno opierać się na jasnym i czytelnym systemie wartości; refleksja nad skutecznością określonych metod wychowawczych; zakwestionowanie niektórych mitów i stereotypów.
Warsztat pozwala poznać konkretne umiejętności takiego postępowania, aby w relacji opartej na wzajemnym zrozumieniu i szacunku jasno i wyraźnie stawiane były oczekiwania i granice; dziecko uczyło się ponoszenia konsekwencji i odpowiedzialności za własne działania.
GŁÓWNE CELE ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH:
- kształtowanie umiejętności porozumiewania się z dzieckiem,
- doskonalenie relacji DOROSŁY– dziecko,
- poznanie metod skutecznego zachęcania dziecka do współpracy,
- nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów,
- uświadamianie rodzicom i wychowawcom, że skuteczność wychowania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującej,
- ukazanie prawdy, że skuteczne wychowanie opiera się na jasnym, czytelnym systemie wartości,
- pogłębianie świadomości i refleksji nad skutecznością określonych metod wychowawczych,
- poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem,
- nabycie umiejętności stosowania wzmocnień pozytywnych.
TEMATYKA: Budowanie relacji dorosły – dziecko
- Sesja wprowadzająca– postawy rodzicielskie
- Granice-wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
- Uczucia-rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
- Zachęcanie dzieci do współpracy– motywowanie dziecka do współdziałania,
- Rozwiązywanie problemów i konfliktów- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
- Kary a konsekwencje– modyfikowanie niepożądanych zachowań dziecka,
- Zachęcanie dziecka do samodzielności– wspieranie procesu usamodzielniania się
- Role- uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
- Pomocna pochwała i zachęta-budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka
METODY PRACY:
- Elementy wykładu
- Ćwiczenia
- Burza mózgów
- Dyskusja
- Autorefleksja
- Wymiana własnych doświadczeń
- TERMIN uzgodniony zostanie po zgłoszeniu chętnych
- Miejsce szkolenia – PRZEDSZKOLE nr 4
- Czas: przewidywanych 10 spotkań ok. 2 godzinnych
Prowadząca: mgr Izabela Schulz
Zapisy u p. Marty lub p. Dyrektor