I. Charakterystyka przedszkola
Przedszkole nr 4 w Szamotułach im „Janka Wędrowniczka ” powstało w 1977r. i mieści się w pięknym budynku z początku XX wieku przy Al. 1-go Maja 36. Budynek został odkupiony przez miasto od jego właścicieli z przeznaczeniem na przedszkole. Początkowo przedszkole było dwuoddziałowe.
Dom jest piętrowy. Obecnie na parterze mieszczą się dwie sale zabaw dzieci, szatnia dziecięca, łazienka, kuchnia i zaplecze kuchenne. Na piętrze znajdują się kolejne dwie sale zabaw dla dzieci, łazienka i pomieszczenia magazynowe i biurowe.
Dzieci mogą bezpiecznie i spokojnie bawić się w przestronnym ogrodzie przedszkolnym, bogato wyposażonym w drewniane urządzenia poparte certyfikatem bezpieczeństwa w otoczeniu zieleni. Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego. W godz. 8:00- 13:00 realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego.
Placówka liczy 4 oddziały jednolite wiekowo: 3 latki, 4 latki, 5 latki i 6 latki.
W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno-obsługowy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka.
Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki.
Pierwszym dyrektorem przedszkola w latach 1977 – 1993 była pani mgr Barbara Juszczak. W latach 1993- 2008 rządy sprawowała mgr Grażyna Jądrzyk. Obecnie przedszkolem kieruje mgr Izabela Schulz.
Przedszkole ma charakter „domowego przedszkola” i tak jest określane przez rodziców, gości i osoby wizytujące – ze względu na panującą tu atmosferę, charakter budynku, przytulność pomieszczeń.
Tradycją naszego przedszkola jest bezpośredni kontakt z przyrodą i środowiskiem oraz dbałość o jego ochronę. Zgodnie z imieniem przedszkola dzieci często wędrują i „namacalnie” poznają świat. Kilka razy w roku organizowane są wycieczki autokarowe te bliskie i te dalsze. Dzieci obserwują, eksperymentują i doświadczają. Od kilku lat realizujemy we współpracy z rodzicami projekt „Zielony zakątek”. Dzieci biorą czynny udział w ogrodowych pracach pielęgnacyjnych , dbają o zieleń wokół przedszkola. Uprawiają ogród warzywny oraz ziołowy, sadzą drzewka. Jesienią zbierają nasionka kwiatów oraz przetwarzają wyhodowane warzywa.
Posiadamy ekologiczny certyfikat projektu edukacyjnego „Raban! Recykling, a nie bałagan”. Bierzemy udział w różnych ekologicznych przedsięwzięciach: Sprzątanie świata pod patronatem prezydenta Rzeczypospolitej, Dzień Ziemi, Dzień Drzewa. Jesteśmy członkami Kubusiowych Przyjaciół Natury. Współpracujemy z firmami odzyskującymi surowce wtórne, t.j. REEBA, RECAL.
Przedszkole dba o zdrowie i prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo swych wychowanków.
Przedszkolna kuchnia przygotowuje smaczne, urozmaicone, zdrowe i zbilansowane posiłki.
Ponadto uczestniczymy w programach i projektach promujących zdrowie, m.in. „Czyste powietrze wokół nas” (program antynikotynowy), „Bądźmy zdrowi, wiemy, więc działamy”, „Moje dziecko idzie do szkoły”, „Bezpieczny przedszkolak”, „Przyjaciele Zippiego”. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym, m.in. z Policją, Strażą Pożarną, Sanepidem, SZOSiRem. Posiadamy liczne dyplomy, puchary, certyfikaty. Wielokrotnie uzyskaliśmy tytuł najbardziej usportowionego przedszkola biorąc udział w organizowanej corocznie Przedszkoliadzie .
Przedszkole nasze jest kopalnią talentów. W ramach podstawy programowej realizujemy m. in. takie zajęcia jak: rytmika, muzyka, śpiew, pląsy, taniec, plastyka, technika, gimnastyka, teatr. Ponadto indywidualnie pracujemy z dzieckiem uzdolnionym i mającym trudności. W naszej placówce odbywają się nieodpłatne zajęcia dodatkowe: zajęcia logopedyczne, kółko szachowe, kółko plastyczne, kółko przyrodnicze, kółko artystyczne i klub sportowy. Dla chętnych religia.
Wysiłki zespołu pedagogicznego i administracyjno- obsługowego przedszkola skupione są na tym, aby dzieci chętnie do nas przychodziły, a rodzice byli zadowoleni z opieki przedszkola i czuli, że ich dziecko jest dla nas ważne.
II. Misja
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier.
Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem.
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują.
Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.
Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
III. Wizja
Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki bogatej ofercie zajęć dodatkowych rozwijają swoje zainteresowania wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie.
- W przedszkolu respektowane są normy społeczne. Dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. Nagradzane są pożądane zachowania, eliminuje się niewłaściwe.
- Nasze przedszkole jest małe, miłe, przytulne, kolorowe, domowe. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
Zajęcia wychowawczo- dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie przez wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym, instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku, a współpraca ta korzystnie wpływa na rozwój dzieci. Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno- wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Przedszkole inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci.
Dzieci mają w nauczycielach wsparcie, każde dziecko jest traktowane podmiotowo. Nauczyciele współpracują ze sobą, dzielą się zdobytą wiedzą i dbają o wielostronny rozwój dziecka. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
Rodzice są partnerami przedszkola. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszego przedszkola współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpiecznie.
Dzieci, rodzice, pracownicy przedszkola znają swoje prawa i obowiązki.
Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny, nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
IV. Cele i zadania
- Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
- Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
- Procesy zachodzące w przedszkolu
- W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.
- W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
- Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
- Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
- W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
- Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
- Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
- Zarządzanie przedszkolem
- Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
- Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi
V. Priorytety
- Realizacja działań w zakresie zrównoważonego rozwoju.
- Promocja zdrowia, w tym aktywności ruchowej i zdrowego żywienia.
- Planowy proces wychowawczy oparty na wartościach i radzenie sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci.
- Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego.
- Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami i środowiskiem.
- Wypracowanie procedury pracy zespołowej.
- Doskonalenie systemu procedur i prawa wewnętrznego.
- Promocja przedszkola i sprawny system obiegu informacji.
- Udoskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola.
VI. Kierunki realizacji koncepcji pracy
- Promocja zdrowia i ekologia
- Rozwijanie uzdolnień
- Edukacja przez sztukę
- Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
VII. Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,
- wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
- wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
- zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
- zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
- zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
- upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
- prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
- wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
- stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.
VIII. Model absolwenta
Absolwenci naszego przedszkola to dzieci samodzielne, otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do niezależności, osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami, podejmują inicjatywy.
Nasz wychowanek zna ABC pierwszej pomocy. Czuje się odpowiedzialny za własne zdrowie i bezpieczeństwo innych. Absolwent naszego przedszkola myśli ekologicznie i żyje w zgodzie z naturą. Dziecko czuje się Szamotulaninem, Polakiem, Europejczykiem i obywatelem świata. Jest wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
Absolwent naszego przedszkola odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa.
IX. Elementy składowe koncepcji
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności.
Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
- Programie adaptacyjnym
- Programie wychowawczym
- Programie profilaktyki
- Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem
- oraz w programie rozwoju, który stanowi integralną część Koncepcji Pracy Przedszkola i jest z nią spójny.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA 2012-2017
X. Metody jakimi pracujemy:
- m. projektów,
- m. Storyline
- m. KLANZY (pedagogika zabawy)
- m. dobrego startu Marty Bogdanowicz
- m. Ireny Majchrzak (odimienna nauka czytania)
- m. ruchu rozwijajacego Weroniki Sherborne
- m. Kinezjologii Edukacyjnej (gimnastyka mózgu)
- m. aktywizujące
- m. arteterapii
- m. decupache
- m. Gruszczyk Kolczyńskiej (edukacja matematyczna )
- m. orgiami
- m. D. Dziamskiej (edukacja przez ruch)